De toekomst van waterstof

19 april 2022

Waterstof. Voor veel mensen dé magische oplossing voor onze energiebehoefte. Maar is dat wel zo? Met Jeroen Horlings, journalist voor onder ander Tech Community Tweakers.net heb ik een mooi gesprek over waterstof. Als auteur van het boek een objectieve kijk op waterstof (een e-book is ook beschikbaar) is hij dé specialist om te vragen naar de voor- en nadelen van waterstof.

Nu al veel gebruik van waterstof

We gebruiken nu al veel waterstof. Het is nodig voor het maken van kunstmest en ammoniak. Dat wordt nu nog gemaakt met grijze waterstof. Deze waterstof wordt gemaakt met aardgas. Niet bepaald de beste manier. Daarnaast is er blauwe waterstof – hiervan wordt de CO2 die bij de productie vrijkomt afgevangen en vervolgens opgeslagen. Dan is er nog groene waterstof. Groene waterstof wordt gemaakt met energie uit duurzame bronnen, zoals en zonne- en windenergie. Door elektrolyse wordt water (H₂O) onder stroom gezet, waardoor de moleculen gaan splitsen. Daardoor ontstaan zuurstof (O₂) en waterstofgas (H₂). Groene waterstof is de meest duurzame vorm van waterstof. 

Luister de podcast met Jeroen Horlings over waterstof

In de aflevering van de Podcast over duurzaamheid hoor je echt alles over waterstof. Wat is het, hoe wordt het gemaakt en hoe krijg je het op de juiste plek. En is het wel geschikt om auto’s op te laten rijden of een vliegtuig mee te laten vliegen?

Podcast over duurzaamheid
Podcast over duurzaamheid
Jeroen Horlings vertelt álles over waterstof
Loading
/

Waterstof – de onhaalbare ambities van Nederland

In 2030 moet 70% van onze elektriciteit duurzaam opgewekt zijn. Daarvan moest eerst 11 gigawatt via wind op zee worden gemaakt, maar dat is inmiddels verdubbeld naar 20 gigawatt. En dat is goed nieuws, we willen natuurlijk véél duurzame energie. 

Los daarvan zijn de waterstofambities verdubbeld naar 8 GigaWatt per jaar. En dat is gigantisch veel en eigenlijk onhaalbaar en niet realistisch. Ter vergelijking: op dit moment heeft de grootste electrolyzer in Europa een capaciteit van 10 megawatt. Jeroen legt in de podcast uit hoe dat zit.

Nog lang niet genoeg duurzame elektriciteit voor het huidige energieverbruik

We hebben nog lang niet genoeg duurzame stroom voor ons huidige energieverbruik – en zelfs nog niet voor onze huidige behoefte aan waterstof. De vraag is dus of groene waterstof überhaupt wel op korte termijn beschikbaar is. Volgens de waterstofladder in ieder geval zeker niet voor auto’s op waterstof.

Bekijk de video over de waterstofauto

Een waterstofauto is een elektrische auto, maar komt in gebruik meer overeen met wat we nu gewend zijn. Je kunt immers ‘gewoon’ tanken. Los van die overeenkomst zijn er ook grote verschillen met benzine- en dieselauto’s. In onderstaande video bespreekt Jeroen Holrings hoe een waterstofauto werkt, wat de verschillen zijn ten opzichte van benzine- en elektrische auto’s, wat het kost en hoe rijden op waterstof in de praktijk gaat.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *