Naar Duitsland met een elektrische auto

16 augustus 2021

Laatste update: 10 oktober 2022

Naar Duitsland met een elektrische auto is de laatste jaren een stuk eenvoudiger. Langs de snelwegen staat met regelmaat een snellaadstation. Je elektrische auto opladen in Duitsland kan vaak langs de snelweg of net daarbuiten: bij een Raststätte. Ook vind je in Duitslandladers bij Lidl of Kaufland. Om deze laders te activeren heb je vaak wel een laadpas of App nodig.

De meeste Nedlernadse laadpassen werken goed in Duitsland om je elektrische auto op te laden. Hier hoef je je dus geen zorgen om te maken. Wil je (een stuk) voordeliger uit zijn, dan check je altijd Laadpastop10.nl voor de juiste laadpas.

Plan je rit kort voor vertrek (of tussendoor)

Met de app of website van Chargemap kun je vooraf je rit plannen. Handig om even een snel overzicht te krijgen van je favoriete netwerken en locaties. A Better Route Planner biedt uitgebreidere mogelijkheden. Je kunt zelfs de actuele data van je auto inlezen om onderweg je lange (vakantie)rit te plannen.

Impressie elektrische rit naar Berlijn

Routes en opladen van je elektrische auto in Duitsland

Aan de grote, belangrijkste snelwegen in Duitsland vind je diverse snelladers. Van kleine afgelegen laders tot grote laadpleinen, zoals die van Allego, Ionity en Fastned. Afhankelijk van je auto (en daarmee je rij-bereik) vind je hier een aantal handige punten om je auto op te laden.

Aral Pulse in Duitsland

Aral Pulse is flink uitgebreid de afgelopen maanden. Deze supersnelle laders kun je activeren met je laadpas of met je pinpas/credit card.

Locaties Aral Pulse (check de actuele laadlocaties)

Fastned in Duitsland

Nederlands’ trots Fastned heeft de laatste tijd ook flink uitgebreid in Nederland. Deze provider heeft een superbetrouwbaar laadnetwerk. Fastned staat bekend om de supergoede service aan de telefoon als er iets niet werkt zoals verwacht. Maar vaak heb je dat echt niet nodig, omdat het gewoon werkt. Per station vind je ook veel laders, erg handig in drukke tijden.

Locaties Fastned in Duitsland (check de actuele laadlocaties)

Ionity in Duitsland

Ook lekker vaak te vinden aan de snelwegen in Duitsland: Ionity. Met zo’n 4 tot 6 ‘stall’s per locatie een mooie plek om even bij te laden.

Locaties Ionity in Duitsland (check de actuele laadlocaties)

Allego in Duitsland

Ook Allego is aanwezig in Duitsland. Met hun HPC-netwerk vind je ze op verschillende locaties vlakbij de snelweg, maar ook daarbuiten.

Locaties Allego in Duitsland (check de actuele laadlocaties)

ENBW in Duitsland

Bij aanbieder ENBW kun je ook op veel locaties terecht in Duitsland. Ze werken met laadpassen en je pinpas/credit card.

Locaties ENBW in Duitsland (check de actuele laadlocaties)

Tesla in Duitsland

Ook zonder Tesla kun je bij enkele Superchargers van Tesla in Duitsland opladen. Let op, dit kan alleen via een Tesla Account die je aanmaakt in de Tesla App. Zorg er dus voor dat je die op je telefoon hebt staan en gekoppeld aan je betaalgegevens. Activeren van de Supercharger kan ook allee via de app van Tesla.

Locaties Tesla in Duitsland (check de actuele laadlocaties)
Meld je aan voor de nieuwsbrief en mis geen enkele update!

Tips om je auto zo slim mogelijk te laden in Duitsland

Elke elektrische auto laadt tussen de 20% en 80% het snelste op. Het heeft amper zin om na 85% nog op te laden, dit gaat erg langzaam. En als het druk is bij een laadplein ook niet handig voor mensen die eventueel staan te wachten. Bekijk onderstaand ‘laadcurve’ maar eens van Fastned voor een gemiddelde elektrische auto.

Laadcurve elektrische auto (via Fastned)

Als je een tijdje moet wachten voordat je auto vol is, kun je het beste een oplaadplek kiezen bij een Raststätte: je kunt dan de lunchtijd gebruiken om op te laden. Even naar de wc, wat eten en je bent weer fris & fruitig om op pad te gaan met een vrijwel volle accu!

Invloed temperatuur op laadsnelheid van je elektrische auto

Een belangrijke factor die veel invloed heeft op de laadsnelheid: de temperatuur van de batterij. Een batterij werkt optimaal als de temperatuur niet te hoog en niet te laag is. In de praktijk is dit vaak tussen de 20 °C en 30 °C, al zijn er ook auto’s die het beste werken wanneer de accu rond de 40 °C is.

In de winter kan een batterij erg koud worden, vooral wanneer als het voertuig buiten geparkeerd staat. Hierdoor kan het zijn dat het laden (veel) langzamer gaat. Andersom kan een batterij op een zomerse dag juist erg warm worden, wat ook een negatieve invloed op de laadsnelheid kan hebben. De meeste auto’s zijn uitgerust met klimaatregeling van de accu. Ze houden de accu op de juiste temperatuur. De buitentemperatuur heeft dan minder invloed op je laadsnelheid, al kan het op een koude winterdag best even duren voordat je accu volledig is opgewarmd.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *