Volkswagen ID.3 review

19 maart 2021

In deze review van de Volkswagen ID.3 lees je over de praktijkervaring die ik opdeed. Volkswagen heeft met deze eerste elektrische auto een perfect model ontwikkeld. Ik kreeg een weekend de ID.3 mee van Volkswagen dealer Dago uit Doetinchem. In eerste instantie was ik sceptisch. Was het concern niet veel te laat begonnen met de transitie naar elektrisch? Ik vind nog steeds van wel, maar ze zijn bezig met een flinke inhaalslag. Zelfs zo hard dat het aandeel Volkswagen aan een opmars bezig is, dankzij de versnelde aanpak van CEO Herbert Diess. De Volkswagen ID.3 maakte bij mij een behoorlijke indruk: de eerste elektrische auto voor de massamarkt?

Volkswagen ID.3 prestaties

Ik kreeg de ID.3 1ST Max mee. Een volledig uitgeruste auto met 58 kWh aan accu-capaciteit. Ruim voldoende voor een rondje Nederland met een stuk Duitsland om hem eens stevig aan de tand te voelen. Samen met mijn bijrijder Martin vertrokken we richting het noorden van het land om via Emmen richting Duitsland te rijden. De eerste ervaringen waren fantastisch. In het kort:

  • De capaciteit van de accu is ruim voldoende om zonder stress richting een snellader te rijden.
  • De ID.3 rijdt stabiel en is een echt degelijke auto (‘ze kunnen écht auto’s bouwen’ hoorde ik).
  • De zelfsturende mogelijkheden en herkenning van borden zorgen voor veel minder stress.
  • Hij trekt lekker snel op, maar niet overdreven. Dus geen misselijke bijrijder.

Ik ben geen cijferfetisjist, dus met PK’s en cijfers achter de komma bemoei ik me niet. Wat ik merkte is dat de actieradius goed werd ingeschat door de auto. En dat voor een rit door Nederland en daarbuiten er totaal geen ‘laadpaalstress’ nodig is.

Martin: Met name de automatische herkenning en snelheidsaanpassing werkt enorm goed.

De eerste stop: snelladen als een speer

Na wat tijd voor een kleine fotoshoot reden we snel door naar de eerste snellader in Duitsland. Tijdens een vegan burger werd de ID.3 met hoge snelheid opgeladen. Een bakkie koffie erachteraan en na een half uur konden we weer op pad. Tijdens deze lunchpauze werd in iets meer dan 30 minuten bijna 28 kWh bijgeladen. Met 74% aan accucapaciteit had ik voldoende vertrouwen om verder Duitsland in te trekken.

Volkswagen ID.3 bij snellader

De ID.3: een auto voor… iedereen!

De Volkswagen ID.3 is er voor iedereen. Binnen voelt het ruim aan en aan de buitenzijde is het – eigenlijk heel saai (en fijn) – een doodnormale auto. En dat vind ik een pluspunt. Het hoeft geen opvallend ding te zijn. Alleen als je buiten staat én hij gaat rijden horen de omstanders dat ‘ie elektrisch is. En binnen waan je je al snel in een geluidloze wereld. Iets wat nog altijd een extra pré is van elektrisch rijden. Samen met de twee heldere displays heb je goed overzicht én inzicht in de auto.

Interessante podcast

Pauze met snellaadstop

Na de ID.3 er op de Autobahn eens flink van langs te geven zie je wel – zoals bij elke auto – de geschatte actieradius flink terugvallen. Een geoefende elektrisch rijder kijkt daar niet van op en vertrouwt op de capaciteit in procenten. Toch moet je hier – mocht je nog nooit elektrisch hebben gereden – aan wennen. Gelukkig blijven de snelladers uit de grond schieten. Op onze terugweg deden we de snelladers van Allego aan. In Emsbüren, vlak over/voor de grens bij Enschede vind je een flink aantal snelladers, waaronder deze 320 kw HPC-laders. Ook hier: in iets meer dan 30 minuten tot 88% geladen.

De avond voor het terugbrengen (snik) de auto nog even bij Fastned bijgeladen om de auto zo vol mogelijk weer af te leveren.

Conclusie: Op zoek naar een elektrische auto? Kijk naar je rijstijl en wensen

Dankzij zijn gewonere uitstraling en met name prima rij-eigenschappen vind ik de Volkswagen ID.3 een perfecte auto voor… iedereen. Ik denk dat je bij keuze voor deze auto als eerst moet kijken naar je eigen wensen. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Hoe vaak rij je verder dan de actieradius? Kijk daar echt eens scherp naar.
  • Vind je het een probleem om af en toe pauze te nemen bij een langere rit?
  • Heb je je verdiept in de dekking van snelladers op routes die je vaak neemt?

Op basis van deze drie vragen kun je kijken welke accu-capaciteit bij je past. Want kiezen voor elektrisch rijden is écht de vraag niet meer. Je kiest nu voor hoever je wilt. Daarbij is de Volkswagen ID.3 een uitstekende keuze. Vervolgens plan je een (uitgebreide) proefrit met flink wat kilometers.

Meer informatie: Volkswagen ID.3 bij Volkswagen dealer DAGO. en op Volkswagen.nl. Alleen de auto is beschikbaar gesteld voor de proefrit.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *